Marketing automation og smarte triggers skaber effektiv kommunikation
Fakta:
+ gøres det godt, kan automatisering af marketing skabe stor værdi for både afsender og modtager
– 70% af marketing automation brugere er ikke tilfreds med udbyttet. GIDMAs data indikerer at årsagen ofte ligger i en “tool-orienteret” tilgang fremfor en målgruppe og udbytte fokuseret tilgang.
>>> GIDMA kan bidrage til success med marketing automation, kontakt os for at høre mere <
I dag er email marketing og marketing automation systemer forholdsvis nemme at implementere. Og det er faktisk en af årsagerne til dårlige resultater. For ofte placeres alt for meget fokus på mekanismerne og alt for lidt fokus på de taktiske og operationelle elementer af automatiseret markedsføring.
Mange virksomheder udnytter ikke de fordele god anvendelse af automatisering kan medføre. Det er her GIDMA kommer ind. Vi kan bidrage til at du opnår maksimale fordele af dine marketing automation aktiviteter.
En af metoderne til det er vores gennemprøvede ADKIP metode. Det er en knivskarp og hurtigt gennemført proces, der giver virksomheden klarhed over hvad der skal til for at få fuldt udbytte af automatiseret markedsføring.
Sådan forbedrer GIDMA med ADKIP modellen
ADKIP modellen ovenfor er efterhånden anvendt hos rigtig mange virksomheder. Metoden virker fordi du – sammen med en erfaren GIDMA ekspert – tvinges til at tage stilling til elementære såvel som forretningskritiske spørgsmål.
Hør hvordan GIDMA kan bidrage til at du får forøget udbytte gennem marketing automation – kontakt os her
Nogle af de elementer der adresseres i ADKIP metoden er bl.a.: (Tryk på det enkelte område for at læse mere)
Den typiske sekventielle metode til at eksekvere marketing automation er enkel at sætte op, men gør ofte mere skade end gavn. Det gælder også ved onboarding af nye emner eller kunder, hvor man tit oplever voldsomt svigtende interesse allerede efter få indsatser.
I ADKIP processen fordyber vi os i rettidighed. Det sker naturligvis i sammenhæng med at opnå indforståethed i relation til budskabets aktuelle relevans og modtager profilering.
Resultatet bliver altid en bedre sammenhæng mellem virksomhedens formål og modtagerens aktuelle behov. Og det i sig selv øger effekten alt imens virksomheden skaber gode modtageroplevelser.
Formålet med marketing automation handler dybest set om at få modtagere til at gøre en række handlinger, der ultimativt fører til en transaktion.
Netop derfor er marketing automation indsatser begrænset af manglende kommunikativ sammenhæng i konverteringsflowet. Det ses ved at enkelt elementer af en kampagne ikke bidrager tilstrækkkeligt til at opnå konverteringen.
Et eksempel kan være en stærk, overbevisende og velkomponeret email, der får click-action, hvorefter modtagere sendes til et landing point der ikke formår at konvertere til det næste step.
Når sandt skal siges, er udviklingen af et stærk konverteringsflow ofte begrænset af virksomhedens resourcer og/eller viden. Men det er der også råd for. Tal med GIDMA om hvad vi ved om det.
Integration af emne- og kundedata er et vigtigt emne ifm. marketing automation aktiviteter. I ADKIP metoden kortlægger vi i fællesskab jeres muligheder og foretager en afvejning af hvad der praktisk og økonomisk er muligt.
Adgang til transaktionsdata kan ofte gøre en stor forskel ift. impact, men dataintegrationen og datatilrettelæggelse kan være en stor mundfuld for nogle virksomheder og organisationer. Og hvad gør man så?
I ADKIP metoden fokuserer vi på “actionable data” – altså data der har aktuel værdi og indeholder eller indikerer viden som kan medvirke til at gøre kommunikationen mere værdifuld for afsender og modtager.
Profilering er grundlæggende vigtigt for at kunne kommunikere med en høj grad af relevans. Derfor undersøges hvilke aktuelle og fremtidige muligheder jeres virksomhed har for at opnå den bedst mulige profilering.
God profilering er mange ting og hvordan profilering tilrettelægges afhænger af en række forhold. Hos GIDMA har vi bidraget til gode løsninger hos mange virksomheder der startede med et “one size fits all approach” og efterhånden blev meget dygtige til individualiseret kommunikation i real-time.
På B2B markedet er profilering af købscenteret særligt vigtigt. Her skal der være styr på rollerne hos modtageren. Er modtageren en reel beslutningstager eller en vigtig influent? Har personen størst interesse for økonomi, funktionalitet, ydevne eller noget helt fjerde?
Lead scoring og/eller grading er områder der adresseres i de fleste B2B projekter, hvor også beslutninger om “no-contact” skal afklares og koordineres ift. CRM og pipeline management (også kaldet forecasting).
God personalisering vil påvirke modtagerens reaktion positivt. Men effektiv personalisering kræver mere end indfletning af navn, firmanavn o.l.
Vores data viser at personalisering ofte begrænses til førnævnte. Måske fordi profileringsevnen aktuelt er utiltrækkelig som et resultat af manglende integration af kunde/emne data.
I ADKIP processen undersøges om virksomheden kan udvikle personalisering til at inddrage “value-adding” information. Forudsætningen er naturligvis at relevante og aktuelle modtager data er tilgængelige.
Data i sig selv er dog ikke nok. Hvordan data anvendes i kommunikationen kan være afgørende for response. Derfor ser ADKIP processen også på de taktiske elementer* samt kompetencer indenfor tekstforfatning.
*De taktiske elementer er et kapitel for sig. Her addresseres kommunikationsflowet, frekvens, aktion/reaktion triggers, kanal mix, og RFM (Recency Frequency Monetary) når det er relevant
Få råd og inspiration du kan bruge
Hos GIDMA er vi eksperter i marketing automation, direkte kommunikation og CRM relaterede områder. Vi er hovedsageligt rådgivere, men kan deltage i de dele af implementering, hvor der er et kompetence match.
Når du samarbejder med os får du kompetent sparring af en konsulent der ikke taler dig efter munden. Prisen er altid rimelig set i forhold til dit udbytte. Og så påtager vi os gerne opgaver, hvor en del af afregningen baseres på performance.
Tag kontakt til GIDMA i dag – du finder kontakt oplysninger her